איך משחקי מחשב מעניקים השראה לבניית אתר?

את המאמר הבא כדאי לכם לקרוא מכיוון שהוא עוסק בנושא מרתק: התפר שבין משחקי מחשב לעיצוב אתרים. משחקי מחשב הפכו חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו. מה שהתחיל כעיסוק של מעטים, הגיע היום לאחת מתעשיות הבידור הגדולות והצומחות ביותר. משחקי מחשב הם כה נפוצים וכבר הגיעו לפלחי אוכלוסייה שבעבר הלא רחוק, לא היו משחקים במשחקים הללו, למשל נשים או אנשים מבוגרים.

מגוון משחקי המחשב הוא עצום וכולל משחקי עולמות, סימולטורים שונים (טיסה, רכב ואפילו ספנות וחלל) או משחקים קלאסיים כגון שחמט או דמקה. ההאצה העצומה שהייתה בכוח המחשוב מאפשרת כיום למשחקים לחקות את המציאות בצורה מעוררת השתאות. אולי באמת לא רחוק היום בו לא נוכל להבדיל עוד בין מציאות למשחק מחשב? במאמר הזה נדבר על משחקי מחשב וכיצד הם משפיעים ונותנים השראה לבניית אתרים.

 

משחקי מחשב ואתרי אינטרנט כזירות של מציאות מדומה

בואו נבחן את שתי הזירות הללו, משחקי מחשב ואתרי אינטרנט, דווקא בכלים מהעולם 'האמיתי'. זהו עולם של ארכיטקטורה בה קירות, רצפה או תקרה יוצרים את המרחב. חלונות, מפתחים ואמצעים מלאכותיים מעניקים לנו תאורה. אנשים וחפצים הפזורים במרחב מספקים נושאים לאינטראקציה בינם לבין עצמם ובינם לבינינו. זוהי בעצם המהות של חללים מלאכותיים, של ארכיטקטורה: היחסים והאינטראקציה בין שלושת הגורמים הללו:

  • מרחב תחום.
  • חפצים ואנשים באותו מרחב.
  • אנו עצמנו כסוכנים היכולים לפעול ולהשפיע על המרחב, החפצים והאנשים.

בואו ננסה למצוא את אותן ההגדרות גם בעולם משחקי המחשב. ניקח לדוגמא משחקי מחשב כגון:

minininja game

mini ninjas adventures

או tiny ninjas game

הבחירה במשחקים הללו איננה מקרית. הם משחקים מאד פופולארים שעוסקים לכאורה בתמה השחוקה של הלוחם, אבל יש בהם רבדים נסתרים רבים מהעין שתורמים להצלחתם. אלו הם משחקים שמאפשרים לכל משתתף לחוות, גם אם בצורה שטחית, את עולם לוחמי הסמוראים. זהו עולם של כבוד, נאמנות, אומץ והגשמת מטרות הקולקטיב גם בעבור קורבן אישי מוחלט, קרי – מוות!

אתרי אינטרנט גם הם מהווים זירות בהן יש ניסיון לרדד או לתמצת חוויות שמוכרות לנו מחיי היום יום: מפגש חברים, צפייה בקונצרט או אפילו שיטוט בעיר וקניות. בשני המקרים, אותן חוויות מהעולם האמיתי מוצאות ביטוי בתחומי המסך ואנו כמשתתפים צריכים להתעלם מגבולותיו או אם נבחר –  לדמיין את המשכו לכל עבר.

 

משחקי מחשב

משחקי מחשב כגורם מאיץ ביצירת מימדים אינטרנטיים שונים

ככל שמשחקי המחשב נהיים פופולאריים יותר, כך גוברת השפעתם על העולם הווירטואלי בכללותו. אתרים רבים משתמשים במרחבים תחומים הלקוחים ממשחקי המחשב. מוטיב צְבִיר-הבתים (ה Clustered Village) של הכפר היפני למשל, מוצא את מקומו באתרים רבים. הם מעוצבים על ידי אלמנטים אקראיים שאינם מיושרים או מתיישרים בהכרח לפי סכימה תכנונית, כי אם נוצרים בצורה אורגנית בזה אחר זה. אתרים כאלו יוצרים אצלנו במבט ראשון גודש ובלבול אך המבנה האורגני שלהם מותיר אצלנו תחושה אנושית חמימה ואנחנו נשארים. משחקי מחשב יכולים גם ליצור חללים ייעודיים כגון חלל של רכבים שונים. אותם חללים מתאפיינים בחוסר תנועה שלנו בחלל עצמו אך תנועה של זה האחרון בעולם (למשל אסטרונאוט כפות בחללית). אותם חללים השפיעו באופן ישיר על יצירת אתרי עמוד-אחד. אלו הם בעצם חללים שמקבעים אותנו במקומנו ביחס לאתר אבל מאפשרים לנו לנוע יחד איתו על פני ציר מוגדר.

שנסכם?

התפר בין מציאות למשחק הולך ומצטמצם, ויחד איתו מתפרקות ההגדרות הישנות של מרחב. משחקי מחשב מייצרים הגדרות חדשות למרחב שאולי אינן מחייבות אותנו בעולם האמיתי, אבל יש להן כבר אחיזה איתנה בכל הנוגע לעיצוב אתרי אינטרנט.